loading
روش‌های چاپی | چاپ وتبلیغات محیا

روش‌های چاپی | چاپ وتبلیغات محیا


اواسط قرن پانزدهم میلادی شخصی آلمانی به نام یوهانس گوتنبرگ روش جدیدی را برای تکثیر نوشته ها ابداع کرد روش او این بود که، حروف الفبا را به صورت معکوس و از جنس فلز قالب ریزی می کرد سپس با قرار دادن حروف کنار هم کلمه سطر و در نهایت یک صفحه کامل متن را می ساخت و خبری از روش‌ های چاپی امروزی نبود.

آنگاه این صفحه را در یک سینی مخصوص ( رامکای حروف چینی ) قرار می داد و با آغشتن آن به مرکب مشکی و برگرداندن صفحه به روی سطح کاغذ متن را در یک لحظه به روی کاغذ انتقال می داد با این روش امکان تکثیر سریع نسخه های متعددی از یک متن فراهم شد. روش ابداعی گوتنبرگ مسیر را برای دسترسی عموم مردم به خواندن نوشته ها و کتاب ها هموار ساخت زیرا تا پیش از آن کتاب ها را با دست می نوشتند که زمان زیادی می گرفت .

روش ابداعی گوتنبرگ بر مبنای سه نکته مهم باعث شد که اختراع دستگاه چاپ به نام او ثبت گردد.

ویژگی روش های چاپی سنتی

این سه نکته عبارتست از :

الف. ساخت حروف به روش قالب ریزی

ب. ساخت دستگاه قالب ریزی دستی برای تولید حروف

ج. طراحی و ساخت دستگاه چاپ به منظور تکثیر مطالب

صنعت چاپ در سیر تکامل خود، مسیری طولانی را نسبت به صنعت چاپ اولیه پیموده است. بسیاری از مراحل چاپ که قبلاً با نیروی بازو و به صورت دستی انجام می گرفت اکنون با دستگاه های جدید و به صورت خودکار انجام می گیرد.

روش های جدید انتقال مرکب به روی کاغذ باعث شده است که انواع مختلف دستگاه های چاپ برای انواع نیازهای چاپی طراحی و ساخته شوند.

 چاپ اولین کتاب

 اولین کتابی که گوتنبرگ به روش ابداعی خود چاپ کرد انجیل کتاب مقدس مسیحیان بود این کتاب در قرن پانزدهم میلادی تولید شد.

 
روش‌های چاپی | چاپ وتبلیغات محیا

روش‌های چاپی | چاپ وتبلیغات محیا

انواع روش های چاپی

روش های چاپی به دو دسته تقسیم می شوند:
  1. روش های دارای یک فرم دائمی برای چاپ ( روش های سنتی چاپ ) که به آن ها روش های تماسی گفته می شود.
  2. روش هایی که از فرم دائمی برای چاپ استفاده نمی شودکه به آن ها روش های غیر تماسی نیز گفته می شود.
روش های دارای یک فرم دائمی برای چاپ ( چاپ تماسی )

عموم شیوه های سنتی چاپ در این شاخه قرار می گیرند ، تکنیک های چاپی این دسته را بر اساس شکل فیزیکی محمل چاپ به چهار دسته تقسیم می کنند:

  1. چاپ برجسته
  2. چاپ گود
  3. چاپ هم سطح
  4. چاپ اسکرین

منبع: کتاب مبانی چاپ

 

امروزه صنعت چاپ به اندازه‌ای گسترده شده است که تنوع آن‌ها امکانات زیادی را در اختیار فعالان این حوزه قرار داده است. از سوی دیگر نیز مشتریان در زمینه‌های مختلف می‌توانند به انواع روش‌های چاپی بر روی اشیای مختلف دسترسی داشته باشند. این امر موجب تنوع در تبلیغات و جذابیت بیشتر در کسب و کارهای مختلف شده است. در واقع بر خلاف گذشته دستگاه‌های چاپ امروزی صرفا به چاپ روی کاغذ در ابعاد مختلف خلاصه نمی‌شوند و امکان خلاقیت بیشتری را با چاپ بر روی ابزارهای مختلف امکان‌پذیر کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم از زبان گروه چاپ و تبلیغات محیا، انواع ماشین‌های چاپ و کاربرد آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

کاربرد صنعت چاپ

همه ما در امور مختلف با صنعت چاپ سر و کار داشته ایم. در واقع تنوع صنعت چاپ موجب شده است تا از ساده‌ترین امور مانند چاپ بر روی کاغذ تا گسترده‌ترین آن‌ها مانند هدایای تبلیغاتی، بنر یا چاپ جعبه استفاده نماییم. اما شاید برای شما نیز جالب باشد که چاپ جعبه یا چاپ هدایای تبلیغاتی مانند چاپ لوگوی شرکت بر روی فلش، لیوان و …، با چه دستگاهی انجام می‌گیرد. در ادامه با معرفی رایج‌ترین انواع دستگاه‌های چاپ، شما را با نحوه چاپ‌های مختلف آشنا می‌کنیم.

انواع دستگاه چاپ

ماشین‌ چاپ یا همان دستگاه‌هایی که برای چاپ جعبه، چاپ کاتالوگ یا چاپ هدایای تبلیغاتی استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند که به تفکیک هر کدام از آن‌ها را بیان کرده و با کاربرد آن آشنا می‌شویم:

چاپ افست

این نوع از چاپ برای چاپ بر روی سطح مسطح در تیراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توان از چاپ افست در چاپ روزنامه یا حتی سطوح پلاستیکی یا مقوای استفاده کرد. شرط چاپ بر روی این مواد مسطح بودن آن‌هاست.

چاپ افست دارای انواعی است که از نظر اندازه و همچنین نوع استفاده از کاغذ دسته بندی می‌شود. با این توصیف می‌توان گفت دستگاه‌های چاپ افست در یک تقسیم‌بندی عبارت‌اند از:

دستگاه چاپ افست ورقی یا شیت

دستگاه چاپ افست: GTO

این نوع دستگاه چاپ اصطلاحا به منظور چاپ در ابعاد یک ورقی و نیم ورقی استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که دستگاه‌های چاپ از نظر ابعاد در سراسر دنیا استاندارد هستند. به علاوه از دستگاه چاپ افست GTO می‌توان برای تیراژ پایین نیز استفاده نمود که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

دستگاه چاپ افست: 2 ورقی

ماشیت چاپ افست ۲ ورقی رایج‌ترین مدل ماشین چاپ در میان دستگاه‌های چاپ افست به دلیل ابعاد چاپ و تقاضای آن در بازار است. این ماشین دو سایز 50*70 و 60*45 قابلیت چاپ دارد که ابعاد دوم اصطلاحا به یک و نیم ورقی مشهور است.

دستگاه چاپ افست: 4.5 ورقی

این ماشین قابلیت چاپ در ابعاد بزرگ‌تری نسبت به دو دستگاه قبلی داشته و معمولا در چا پوستر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد چاپ برای این دستگاه 70*100 است. ضمن اینکه قابلیت چاپ در ابعاد 60*90 را نیز دارا است.

دستگاه چاپ افست رول

از نظر نوع کاغذی که در ماشین‌های چاپ افست به کار می‌روند نیز می‌توان گفت که در چاپ شیت که ابعاد مختلف آن بیان شد، کاغذ‌ها به صورت برش خورده در دستگاه قرار می‌گیرند، در حالی که در دستگاه چاپ افست رول، برگه‌ها به صورت رول و به مقدار زیاد در دستگاه قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان گروه چاپ و تبلیغات محیا، دستگاه چاپ افست رول برای تیراژهای بسیار بالا نسبت به افست شیت، مناسب هستند و از نظر اقتصادی نیز برای مشتریان مقرون به‌صرفه‌تر است. ضمن اینکه کیفیت خروجی در دستگاه چاپ افست شیت به مراتب بهتر از افست رول است.

 

انواع چاپ

تاریخچه چاپچاپچاپ افستچاپ دیجیتالصنعت چاپ، چاپ و تبلیغات محیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *