loading
چاپ لترپرس | چاپ و تبلیغات محیا

چاپ لترپرس | چاپ و تبلیغات محیا


تاریخچه چاپ

از قدیم الایام و از روز های نخستین پیدایش انسان­های اولیه اندیشه ها و تصورات و تخیلات بشری و اتفاقات و وقایع را  در دفتر، پوسته، برگه، تخته سنگ یا آجری می­ نوشتند و به این­گونه حفظ و نگهداری می­ کردند. درابتدا به صورت ابتدایی و فقط به منظور حفظ از دستبرد آفات زمانه بوده است، اما به همان اندازه که شرایط کلی دوران از نظر تمدن وتفکر تغییر یافت انجام کارهای ضبط و ثبت تفکرات، تصورات، تخیلات و وقایع نیز به تدریج سیر تکاملی پیچیده ای را طی کرده است تا به صورت مدرنیته امروزه رسیده است .

برخی پیشینه پیدایش صنعت چاپ را مربوط به کشور چین و هند نسبت می دهند. آن­ها برای چاپ روی پارچه های مختلف از قالب هیا چوبی زبر و حکاکی شده ای بهره می گرفتند. در سال­های بعد چینی ها از روش های مشابه در جهت چاپ کتاب استفاده می­کردند ولی در عصر رنسانس درخواست استفاده از کتاب روز به روز افزایش می یافت و با این شرایط، این روش چاپ وقت گیر و ناقص محسوب می­ شد در نتیجه چاپ کتاب نیازمند روشی نوین بود.

در همین عصر مخترعی آلمانی بوهانس گوتنبرگ (Johannes Gutenberg) این مشکل را حل کرد و روشی را ابداع کرد که بتواند حروف فلزی بسازد و با قرار دادن این حروف فلزی درکنارهم، واژه ها را ایجاد کند. او با کنار هم گذاشتن واژه ها، سطر را پدید آورد وسطر ها نیز با قرار گرفتن در زیر هم یک صفحه کامل را تشکیل می دادند؛ بدین ترتیب کتاب به زیر چاپ می رفت. او با مرکبی را که خود در خانه ساخته بود، روی حروف فلزی صفحه بندی شده می مالید و سپس برگ های کاغذ را روی آن می گذاشت و (( فشار )) وارد می آوردو بدین ترتیب (( چاپ کردن )) را عملی می ساخت. گوتنبرگ با دادن تغییراتی در یک دستگاه پرس مخصوص آب انگور گیری و کمک گرفتن از آن توانست کارخود را آسان تر کند. اولین نمونه ای که با این روش چاپ شد را می توان نخستین محصول این ماشین ابتدایی چاپ دانست. از این جا بودکه چاپ، یا آن چه امروزه با نام (( صنعت  چاپ )) می شناسیم، آغاز شد. ویلیان ککستون (William caxton) اولین چاپچی انگلیسی بود که کارهای خود را نه فقط به انگلیسی، بلکه به زبان فرانسه هم به چاپ می رساند. او با آموختن  فن چاپ توانست آثار کلاسیک را ترجمه و چاپ کند. اولین کتابی که به زبان انگلیسی درسال ۱۴۷۳ در بلژیک به چاپ رسد Recuyell of the Histories of Troye نام داشت. پس از بازگشت ککستون به انگلستان در ۱۴۷۶ اولین کتابی که در انگلستان به چاپ رسید The Dictes Sayengis of the Philosophers نام گرفت.

در اوایل قرن ۱۹ میلادی فردی به نام استن هوپ قالب های چوبی را کنار گذاشت و قالب های آهنی را ساخت. به هنگام چاپ با ماشین و حروف های استن هوپ یک برگ کاغذ روی حروف سربی مرکب خورده قرار می گرفت و توسط یک صفحه  فلزی بزرگی که استون هوپن نامیده بودند به پشت کاغذ فشار وارد می شد (این صفحه بعدها به نام پلاتن(Platen) شناخته شد) و چاپ انجام می گرفت. سیر تکاملی ماشین چاپ در سال­های ۱۸۱۴ توسط فردی آلمانی به نام فریدریش کونیگ (Friedrich Koenin) و تنها چند سال پس از اختراع و نوآوری کونیگ مخترعی به نام آلویس سنفلدر روشی جدید را ابداع کرد که در آن از یک صفحه کاملاً صاف و تخت برای چاپ کردن استفاده می­شد و این صفحه صاف، با صفحه ای که درآن  حروف به صورت برجسته قرار داشتند متفاوت بود. در واقع روش جدید چاپ با ادوار گذشته تقاوت بنیادین و زیادی داشت. سنفلدر درحقیقت از ((صفحات آهکی )) چاپ می گرفت. امروزه به  این روش چاپ، لیتوگرافی (Lithography) گفته می­ شود به مرور روش یاد شده جایگزین روش­های چاپ گذشته شد و لیتو گرافی با چاپ سنگی یا سنگ نگاری یا چاپ همسطح یا چاپ صاف نام گرفت، اینک به این روش چاپ افست می گویند.

تاریخچه

تاریخچه چاپجعبه،چاپ جعبه،کارتن،چاپ کارتنچاپچاپ کاتالوگچاپ،چاپ کتاب،کتابصنعت چاپکاغذ، چاپ و تبلیغات محیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *